Brak informacji o poprzedniej stronie.

↰ powrót do programu studiów

Sylabusy w bazie:

Pracownia magisterska 2020 obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - II stopień - I i II st. magisterskich - |20482021-04-16 1
Pracownia magisterska 2021_2 obowiązkowy| - Biologia - praktyczny - II stopień - I i II st. magisterskich - |22802021-04-23 1
Pracownia magisterska 2020 Biotechnologia obowiązkowy| - Biotechnologia - ogólnoakademicki - II stopień - I i II st. magisterskich - |20512021-05-10 1

wybrano: 2051


Pracownia magisterska

Sylabus zajęć

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
Wydział Biologii
Poziom studiów
Forma studiów
Profil studiów
Profil ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
-3
Języki wykładowe
Polski
Obligatoryjność
Obowiązkowy
Blok zajęciowy
Przedmioty nieprzypisane
Koordynator zajęć
dr hab. Rafał Bernard, rbernard@amu.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr hab. Rafał Bernard, rbernard@amu.edu.pl, dr hab. Eliza Rybska, elizary@amu.edu.pl, dr Agnieszka Cieszyńska, agnow@amu.edu.pl
Okres
Semestr -1
Forma zajęć / liczba godzin / forma zaliczenia
  • Zaliczenie z oceną
Liczba punktów ECTS

Cele kształcenia dla zajęć

Cel ogólny: 1. Napisanie pracy magisterskiej pod kierunkiem opiekuna naukowego. Cele szczegółowe: 1. Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium i w terenie. 2. Ostateczne ustalenie tematu pracy magisterskiej na podstawie rozpoznania problematyki badawczej w obszarze zainteresowań magistranta. 3. Zaznajomienie ze stanem wiedzy na podstawie literatury w zakresie tematyki pracy magisterskiej. 4. Wypracowanie koncepcji rozwiązania problemu badawczego lub koncepcji dydaktycznych – będących przedmiotem pracy magisterskiej. 5. Rozwinięcie umiejętności wyboru stosownej metodyki oraz analizy i interpretacji wyników lub twórczego opracowywania własnych koncepcji dydaktycznych. 6. Rozwinięcie umiejętności poprawnego pisania pracy naukowej. Napisanie pracy magisterskiej pod kierunkiem opiekuna naukowego.

Wymagania wstępne

Wymagania wstępne odnoszą się do znajomości zagadnień w zakresie nakreślonym programem kierunku studiów. Oczekuje się, że studenci mają sprecyzowany krąg zainteresowań problematyką naukową i badawczą. Studenci powinni mieć opanowaną umiejętność korzystania ze źródeł bibliotecznych, zasobów archiwalnych, baz danych, dokumentacji i internetu - z poszanowaniem praw autorskich. Oczekuje się także, iż studenci biegle posługują się podstawowymi programami edytorskimi, graficznymi, statystycznymi oraz posługują się językiem angielskim na poziomie B2.

Efekty uczenia się dla zajęć

Symbol EU dla zajęć/przedmiotuPo zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:Symbole EK dla kierunku studiów
Efekt_01zna i rozumie regulamin pracowni czy laboratorium oraz zasady pracy w terenie w przypadku, gdy praca ma charakter - odpowiednio - empiryczny lub terenowy
Efekt_02zna i rozumie problemy badawcze w zakresie wiedzy dotyczącej przygotowywanej pracy
Efekt_03potrafi, w oparciu o dostępne źródła, określić stan wiedzy dotyczący tematyki pracy magisterskiej oraz wskazać najważniejsze osiągnięcia i potencjalne drogi rozwoju studiowanej dziedziny
Efekt_04w przypadku pracy badawczej, potrafi - pod kierunkiem opiekuna naukowego - identyfikować problemy badawcze, stawiać pytania i hipotezy badawcze oraz dobierać metodykę stosowną do celów pracy i charakteru problemu badawczego; w przypadku pracy koncepcyjnej, potrafi identyfikować potrzeby i tworzyć wizje opracowania koncepcji dydaktycznych oraz dobierać metodykę stosowną do przyjętego celu
Efekt_05w przypadku pracy badawczej, potrafi wykonywać zadania badawcze w laboratorium i w terenie (w przypadku pracy z zakresu dydaktyki biologii - także w kontakcie z uczniami i nauczycielem) oraz bezpiecznie i odpowiedzialnie posługiwać się powierzonym sprzętem i materiałem biologicznym
Efekt_06w przypadku pracy badawczej, potrafi analizować, interpretować i dyskutować wyniki oraz weryfikować hipotezy badawcze pod kierunkiem opiekuna naukowego; w przypadku pracy koncepcyjnej, potrafi w sposób twórczy opracować koncepcje nowych rozwiązań dydaktycznych
Efekt_07potrafi poprawnie pod względem merytorycznym oraz formalnym i edytorskim napisać pracę magisterską pod kierunkiem opiekuna naukowego, wykorzystując adekwatne narzędzia (edytor tekstu, bazy danych, pakiety statystyczne itp.) i respektując prawa autorskie
Efekt_08jest gotów do konsultacji z opiekunem naukowym oraz do odpowiedzialnej i rzetelnej realizacji kolejnych etapów pracy magisterskiej

Treści programowe

Lp. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu Symbol EU dla zajęć/przedmiotu
1.

Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium i w terenie.

Efekt_01, Efekt_05, Efekt_08
2.

Analiza literatury fachowej w celu diagnozy stanu wiedzy, osiągnięć i możliwości rozwoju w zakresie problematyki pracy magisterskiej, połączona z poszerzeniem wiedzy na temat podstawowych problemów i metod badawczych.

Efekt_02, Efekt_03, Efekt_04
3.

Źródła danych, metody wyszukiwania literatury i materiałów źródłowych, krytyczna analiza i interpretacja tekstów naukowych.

Efekt_03, Efekt_06, Efekt_07
4.

Identyfikacja problemów badawczych, stawianie pytań i hipotez badawczych oraz sposoby rozwiązywania określonych w pracy magisterskiej problemów badawczych, w tym dobór metodyki stosownej do celów pracy i charakteru problemu. W pracach koncepcyjnych, zasady i metody opracowywania nowych koncepcji/rozwiązań dydaktycznych.

Efekt_02, Efekt_04, Efekt_06, Efekt_08
5.

Zasady posługiwania się sprzętem do badań w laboratorium i w terenie oraz praktyczna metodyka pracy w zależności od tematyki i obszaru badań naukowych, których dotyczy praca magisterska.

Efekt_01, Efekt_04, Efekt_05, Efekt_08
6.

Analiza i interpretacja materiałów i wyników, w tym danych statystycznych. Weryfikacja hipotez badawczych, umiejętność formułowania odpowiedzi na pytania badawcze i wnioskowania. Sztuka dyskusji uzyskanych wyników w świetle dotychczasowego stanu wiedzy w danej dziedzinie.

Efekt_03, Efekt_06, Efekt_07, Efekt_08
7.

Konspekt pracy oraz poszczególne etapy jej przygotowania. Zasady formalnego ujęcia treści merytorycznych, poprawnego przygotowania i edycji tekstu naukowego, wykonywania i zamieszczania rysunków i tabel, odwoływania się do literatury fachowej z poszanowaniem praw autorskich. Systematyczne przedstawianie i konsultowanie kolejnych etapów pisania pracy.

Efekt_07, Efekt_08

Informacje dodatkowe

Metody i formy prowadzenia zajęć
Dyskusja
Praca z tekstem
Metoda analizy przypadków
Uczenie problemowe (Problem-based learning)
Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)
Metoda badawcza (dociekania naukowego)
Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)
Sposoby ocenianiaSymbole EK dla modułu zajęć/przedmiotu
EK_1EK_2EK_3EK_4EK_5EK_6EK_7EK_8
Raportxxxxxxx
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne (91–100%)
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne (81–90%)
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne (71–80%)
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne (61–70%)
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne (51–60%)
niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne (0–50%)

Literatura

Wydawnictwa książkowe

    1. Bernard R.: Przewodnik dla studentów piszących prace dyplomowe na Wydziale Biologii UAM w Poznaniu. Praca lmagisterska. , , Poznań, 2021
    2. Majchrzak J., Mendel T.: Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych, Wydawnictwo AE, Poznań, 1999
    3. Weiner J.: Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych. Przewodnik praktyczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006

Nakład pracy studenta i punkty ECTS

Forma aktywności Średnia liczba godzin* na zrealizowanie aktywności
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem160
Praca własna studenta:
Przygotowanie do zajęć190
Czytanie wskazanej literatury150
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.300
Przygotowanie projektu
Przygotowanie pracy semestralnej200
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia
SUMA GODZIN1000
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU33,5

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut